Het is belangrijk dat je website goed gevonden kan worden door een zoekmachine zoals Google. Een site die hoog scoort in de zoekresultaten, krijgt veel aandacht. Een website kan zo worden gemaakt dat de positie in de rij met zoekresultaten optimaal is. Dit wordt search engine optimization of SEO genoemd.

Een optimale positie bereik je o.a. door op de juiste plaatsen in je website de juiste woorden te gebruiken en door je site regelmatig aan te passen.

Zoekwoorden onderzoek voor SEO

Een zoekwoorden onderzoek vormt de eerste en belangrijkste onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Omdat je iedere pagina van de website slechts op één zoekterm kunt optimaliseren zul je keuzes moeten maken. Het kiezen van de juiste zoekwoorden kunt je het beste doen volgens een aantal stappen:

  1. Kies de belangrijkste producten of diensten en beschrijf deze in zo weinig mogelijk woorden;
  2. Beschrijf de reden waarom jouw doelgroep deze producten of diensten zou kopen;
  3. Bekijk websites van concurrenten en de woorden die zij gebruiken;
  4. Kijk in Analytics op welke zoekwoorden jouw website nu al goed gevonden wordt;
  5. Maak een eerste lijst van zoekwoorden;
  6. Gebruik de Google keyword planner om voor ieder woord het zoekvolume per maand te bepalen;
  7. Bekijk de suggesties die de keyword planner geeft om te zien of daar goede alternatieven bij zitten;
  8. Markeer in de lijst de meest interessante woorden, waarbij je je afvraagt of uw doelgroep die woorden ook gebruikt;
  9. Maak een nulmeting: bepaal voor die eerste selectie jouw huidige positie in Google met de rankchecker of een andere tool en de pagina die door Google daarop is geïndexeerd;
  10. Kijk in Analytics hoeveel bezoeken je gemiddeld per maand krijgt op dat woord en vergelijk dat met het volume uit de keyword tool;
  11. Maak een definitieve keuze en optimaliseer voor ieder woord een pagina.

Op deze manier gebruik je het zoekwoorden onderzoek om voor elke pagina één focus zoekwoord te kiezen en daar alle belangrijke SEO onderdelen van die pagina op af te stemmen.

De ‘long tail’ is de essentie van het zoekwoorden onderzoek

Het ‘geheim’ van goed kiezen is dat u niet in alle gevallen de zoekwoorden moet gebruiken waar heel veel (tienduizenden of meer dan honderdduizend keer) op gezocht wordt. Dergelijke zoekwoorden, zoals ‘lease’ in het onderstaande voorbeeld zijn vaak zeer concurrerend. Besef goed dat vrijwel alleen maar geklikt wordt op de eerste vijf zoekresultaten. Alleen als u op alle SEO onderdelen beter scoort dan concurrerende websites maakt u kans om bezoekers naar uw website te krijgen. Wees realistisch en vraag u af of dat mogelijk is. Bovendien krijgt u bij dergelijke algemene zoekwoorden ook veel bezoekers die eigenlijk naar iets anders op zoek zijn. Het is daarom belangrijk om in dergelijke situaties combinaties van zoekwoorden te kiezen uit het zoekwoorden onderzoek die zowel een goed zoekvolume hebben, maar ook de beste kansen bieden om de juiste bezoeker op de site te krijgen. Van dergelijke woorden wordt ook wel gezegd dat ze in de ‘long tail’ zitten. Met deze zoekwoorden maakt u meer kans om hoog in de zoekresultaten te komen en is de kans op conversie veel groter.